Det finnes mange ulike type nettsteder. Noen har behov for avanserte løsninger, andre kan nøye seg med noe enkelt. Funksjoner, tekniske løsninger og innhold vil altså variere fra nettsted til nettsted. Men: Hva er det alle hjemmesider bør inneholde? For, enten man er stor eller liten, foreligger det visse regler og normer man absolutt bør følge.

Informasjon om tjeneste eller produkt

Selger du tjenester eller produkter, bør du oppgi så mye relevant informasjon som mulig. Ulike kunder kan være nysgjerrig på helt ulike ting. La oss si det er en snekkerbedrift som ønsker hjemmeside. Hva kundene har lyst til å vite, kan være så mangt. I hvilke kommuner utfører dere oppdrag? Kan dere lage møbler på bestilling? Er dere sentralt godkjent? Slik fortsetter spørsmålene.

Mange bedrifter velger derfor å ha en artikkel eller underside med svar på de vanligste spørsmålene fra kunder. Dette kalles ofte Spørsmål og svar, Vanlige spørsmål eller FAQ (frequently asked questions).

Kontaktinformasjon

Dersom du selger en tjeneste eller en vare, ønsker du naturligvis kontakt med kunder og samarbeidspartnere. Kontaktinformasjon er derfor en naturlig ting å inkludere. Desto flere plattformer en kunde eller samarbeidspartner kan nå deg på, desto bedre. Som et minimum bør man oppgi en e-postadresse. Telefonnummer er også en kjempestor fordel. Tar du imot besøk fra kunder eller andre, bør du naturligvis også inkludere besøksadresse på hjemmesiden.

Du bør også inkludere navn på kontaktperson, spesielt om du har en liten bedrift. Et proft bilde øker dessuten troverdigheten og tilliten for mange kunder. En liten tekst om bedriften og om de ansatte vil også øke troverdigheten. En kontakt oss-side er benyttet av mange.

Informasjon om firmaet

En viss grunnleggende informasjon om foretaket er alltid en fordel. Det finnes mange useriøse aktører der ute, og forbrukere på nett kan fort bli skeptiske om vesentlig informasjon mangler. Man bør som et minimum oppgi informasjon om hva foretaket heter, enten det er et ENK, et AS, en organisasjon, eller noe annet.

Spesielt når det gjelder nettbutikker vil kunder være ekstra varsomme. Utenlandske bedrifter kan ha helt andre regler og lover å forholde seg til. Dersom du driver et norsk foretak, bør dette komme tydelig frem på hjemmesiden.

Andre relevante opplysninger om foretaket kan også være nyttig for kunden. Dette kan være: Informasjon om de ansatte, antall driftsår, historikk, også videre. Mange velger å ha en Om Oss-side, for å fortelle mer om foretaket.

Personvernerklæring

Alle som behandler personopplysninger skal ha en personvernerklæring. Personopplysninger kan være navn, e-postadresse, men også IP-adresse. Dersom du har en hjemmeside, er det derfor overveiende sannsynlig at du faktisk behandler personopplysninger. En personvernerklæring skal blant annet si noe om hva de behandlede opplysningene brukes til, og hvordan opplysningene behandles. Husk: Det er ikke lov til å kopiere andres personvernerklæringer. Man må derfor skrive en unik personvernerklæring for sitt nettsted. Les mer om personvernerklæringen på Datatilsynet.

Informasjon om informasjonskapsler/cookies

Informasjonskapsler (eller bare cookies på engelsk) er data, enten i form av en liten tekstfil eller binær data, som brukeren mottar fra nettsider hen besøker. Informasjonskapsler gjør det blant annet mulig å lagre passord og brukernavn til ulike nettsider.

Dersom du eier et nettsted skal du opplyse brukere om ditt nettsteds bruk av informasjonskapsler. I tillegg skal brukere ha gitt samtykke til bruken av informasjonskapsler.
Det er tilstrekkelig at brukeren samtykker én gang. I tillegg skal brukeren til enhver tid ha mulighet til å trekke tilbake sitt samtykke.

Det vanlige er å ha en egen underside dedikert til informasjonskapsler, i tillegg til en egen underside for personvernerklæringen. Informasjonen skal klart og tydelig formidle hvilke informasjonskapsler som benyttes, hvilke opplysninger som behandles, formålet med dette, samt hvilke aktører som behandler opplysningene.

Du kan finne mer informasjon om informasjonskapsler på Datatilsynet og NKOM (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet).

Share This

Del gjerne

Del gjerne siden med dine venner