Søkemotoroptimalisering (SEO)
Med mindre din bedrift dukker opp i søkeresultatene når noen søker etter dine tjenester – er du praktisk talt usynlig.
På siden
Når det kommer til SEO så er det to elementer som er viktige. Onsite SEO handler om alt som skjer på hjemmesiden. Dette inkluderer tekniske forhold, oppbygging, samt innhold – både tekst og bilder. Kort fortalt handler dette om å gjøre selve hjemmesiden mer søkemotorvennlig.
Utenfor siden
Off-Site SEO er det andre og kanskje viktigste elementet når det kommer til søkemotoroptimalisering. Her handler det om det som skjer utenfor din egen hjemmeside. To sentrale faktorer når det kommer til offsite SEO, er lenker som peker til din hjemmeside og synlighet i sosiale medier.
Synlighet = resultater
Målet med søkemotoroptimalisering er å rangere høyere i søkemotorene, få flere besøkende og skape bedre resultater.
Synlighet = resultater
Målet med søkemotoroptimalisering er å rangere høyere i søkemotorene, få flere besøkende og skape bedre resultater.

Analyse
Strategi
Utføring
Hva gjør vi?
Vi gjør det enklere for potensielle kunder å finne deg når de søker etter din type tjeneste eller produkter.
Skreddersydde løsninger
Ingen bedrifter er helt like. Hverken når det gjelder utgangspunkt eller ønskede mål. Vi gjør en analyse av flere ting, blant annet av søkeord og konkurranse. Ut i fra analysen legger vi en strategi som tilpasses hver enkelt kunde.
Hva koster dette?
Som nevnt er ingen tilfeller helt identiske. En strategi må derfor skreddersys for hver enkelt kundes mål og behov. Nettopp derfor blir det også vanskelig å lage pakkeløsninger som passer for alle. Vi starter med en analyse for å kartlegge mulighetene, og eventuelle strategier man kan ta i bruk.
Etisk tilnærming
Vi bruker etiske metoder for søkemotoroptimalisering. Dette kalles ofte for såkalt White Hat på engelsk, eller hvit hatt på norsk.
Organiske resultater
Organiske eller naturlige søkeresultater handler om at resultatene på et søk blir listet opp i prioritert rekkefølge ut fra relevansen til søkeordet eller søkefrasen. Søkemotoroptimalisering handler i all hovedsak om å forbedre organiske resultater. På den måten kan man få økt google-trafikk og besøkende fra andre søkemotorer.
Betalte resultater
Det er også mulig å betale for å ha annonser koblet opp mot søkeord. Her betaler man for eksempel Google en flytende sum hver gang noen trykker på din annonse. Dette kalles forøvrig ikke for søkemotoroptimalisering, men søkemotormarkedsføring.
Langsiktighet
I motsetning til annonsering må man tenke litt mer langsiktig når man skal drive med SEO, for å bygge synlighet på Google og i andre søkemotorer. Det er ikke noen magisk knapp man kan trykke på som vil gi umiddelbar gevinst. Økt google-trafikk vil komme av seg selv hvis man legger det riktige fundamentet.
La oss komme i gang
Send oss en uforpliktende melding dersom du behøver hjelp til et eksisterende eller nytt prosjekt.