Nå går vi straks inn i den hektiske julemåneden, og vi kommer med en liten presisering av vilkårene våre. Vanligvis fakturerer vi kunder i starten av måneden, for arbeid som er gjort den foregående. Av ulike årsaker har vi ofte løst dette på andre måter. Vår erfaring er imidlertid at månedlig fakturering er det mest ryddige. Både for oss og kundene våre.

Vi ønsker å være fleksible (og ikke helt firkanta). Noen ganger har vi derfor gjort ting på en helt annen måte. Enkelte avtaler har for eksempel vært prosjektbaserte, og faktura har først blitt sendt ved endt oppdrag. Utfordringen med slike avtaler er at tidsrammer og annet gjerne endrer seg underveis. Da skal det lite til før det hele oppleves som rotete og uoversiktlig.

Andre ganger har vi rett og slett droppet fakturering av enkelttimer, og heller ventet til det ble flere timer å fakturere. Vi har tenkt at kunder heller foretrekker én stor faktura enn flere småfakturaer. Enten gjør jo kunden regnskapet selv eller betaler en regnskapsfører per bilag. Slik har vi gjort det hvis vi for eksempel gjorde en times jobb i mars, en i november, og til sist en time på nyåret. Dette høres muligens fornuftig ut, men sannheten er at det blir tungvint.

I de fleste tilfeller er det altså slik at det enkleste rett og slett er det beste. Og dette er den desidert enkleste løsningen for vår del. En del kunder setter også pris på det forutsigbare ved månedlig fakturering. Derfor blir dette en fast ordning fremover. Til slutt vil vi også presisere at vi fakturerer per påbegynte time.

Share This

Del gjerne

Del gjerne siden med dine venner